۱۳۹۷ شهریور ۳۱, شنبه

مزایده

مزایده

روش های مختلفی برای فروش اموال و یا کالا و محصولات شرکت ها موجود است . یکی از این روش ها مزایده است که ما در این جا به توضیح آن می پردازیم .
مزایده زمانی انجام می شود که تقاضایپ و درخواست برای یک کالا بیشتر از موجودی آن کالا باشد . در این روش مزایده گذار تلاش خود را می کند تا کالای خود را به بالاترین قیمت بفروشد . خریداران نیز بر این تلاش اند تا کالا را با قیمت کمتری به دست بیاورند .
روشهای مختلفی برای انجام مزایده وجود دارد در همه این روش ها سعی در یافتن راهی برای القای این حس به پیشنهاد دهندگان است که آن ها کالا را باقیمت مناسبی دارند می خرند . علاوه بر این آن ها را ترغیب و تشویق کنند که قیمت هایی را پیشنهاد کنند که به مبلغ مورد نظر خود نزدیک باشد .
موارد موثر در مزایده چه مواردی می باشد ؟
قیمت ها در مزایده دارای چند حالت می تواند باشد :
-          قیمت کالا معلوم نباشد و یا عمومی نشود .
-          می تواند دارای قیمت مشخص باشد .
-          می تواند دارای قیمت وابسته باشد .
پیشنهاد هایی که برای مزایده مطرح می شود می تواند به چند صورت زیر باشد :
-          پیشنهاد سرباز باشد یعنی این که تمامی پیشنهاد دهنگان از همه پیشنهاد ها با خبر باشند .
-          پیشنهاد سربسته باشد یعنی این که پیشنهاد دهندگان از پیشنهاد های دیگران خبر نداشته باشند .
تعداد این پیشنهاد ها نیز مختلف است :
-          ممکن است پیشنهاد ها با اولین پیشنهاد تمام بشود .
-          مکن است قیمت ها سیر صعودی داشته باشند .
-          ممکن است قیمت ها سیر نزولی داشته باشند .
کالاها و اقلام پیشنهادی نیز دارای حالت های مختلف است :
-          تعداد کالا می تواند یک عدد باشد .
-          کالا ها می تواند چندین کالای مشابه یکدیگر باشند .
-          ممکن کالاها از انواع مختلف و غیر مشابه باشند و به اصطلاح سبدی از کالاهای مختلف باشند .
زمان مزایده نیز از عوامل موثر در مزایده می باشد :
-          زمان مزایده می تواند محدود باشد و سر موعدی خاص پایان یابد .
-          زمان مزایده می تواند نا محدود باشد و خاتمه آن توسط مزایده گذار اعلام می شود .
-          زمان مزایده می تواند نامحدود باشد و با پیروز شدن یکی از پیشنهاد دهنده گان پایان بپذیرد .
با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد پیروز مزایده یعنی پیشنهاد دهنده ای که بالاترین قیمت را ارایه می دهد می باشد .
انواع مزایده
مزایده خصوصی
در این نوع از مزایده نام و مشخصات پیشنهاد دهنده گان مشخص نمی شود و پیروز مزایده به صورت بی نام معرفی می شود . این نوع از مزایده به دلایل امنیتی به این صورت انجام می گیرد . این روش برای مزایده عتیقه جات و جواهرات گران قیمت رایج است .
مزایده عمومی
در این نوع از مزایده اطلاعات و مشخصات پیشنهاد دهنده گان عمومی می شود و همه می توانند در این نوع مزایده شرکت داشته باشند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر